Amânarea ratelor în 2021: care e situația românilor care au solicitat ajutor anul acesta
Pe 31 martie 2021 a expirat termenul prevăzut de legislație pentru ca băncile să proceseze cererile de suspendare a ratelor trimise de clienţi în acest an. Astfel, putem avea un tablou complet al situației românilor care își doresc amânarea ratelor, din cauza dificultăților financiare provocate de pandemia de coronavirus.
Anul acesta, autoritățile guvernamentale au extins posbilitatea ca românii afectați financiar de criza sanitară să își prelungească termenele de plata pentru creditele accesate la bănci. Cei care s-au încadrat în condițiile prevăzute de lege, au putut depune astfel de cereri până la 15 martie 2021.
Numărul cererilor de amânare a ratelor s-a redus semnificativ în 2021
Cererile primite în 2021 s-au situat la un nivel cuprins între 2% şi 5% din totalul cererilor procesate de bănci în 2020, notează Economica.net. Analiza se bazează pe datele trimise de primele şase bănci (mai puţin Banca Transilvania care nu a trimis niciun răspuns, la fel ca numerele şapte, opt şi nouă) din sistemul bancar.
Astfel, conform sursei citate, pe baza răspunsurilor principalelor bănci din sistem, dacă în 2020 am avut 362.000 de solicitări de amânări la plata ratelor (conform Asociaţiei Române a Băncilor-ARB), în 2021, numărul solicitărilor de suspendare a ratelor se situează mult sub nivelul de 20.000.
Gradul de respingere a acestor cereri a fost diferit, de la bancă la bancă
Gradul de respingere a acestor cereri a fost diferit, de la bancă la bancă, însă cererile noi respinse de la moratoriu de stat în 2021 sunt cuprinse între 4% şi 35% din total, arată o analiză economica.net.
Raportul procentual dintre cererile depuse şi cele aprobate variază între 4,5% (BCR – banca cu cea mai mare rată de acceptare) şi peste 35% (Raiffeisen Bank – banca cu cea mai mică rată de aprobare a solicitărilor 1.600 de aprobări din 4.155 de solicitări).
Soluții conexe și pentru românii care nu s-au încadrat pentru amânarea ratelor în 2021
După cum observăm, nu toți românii s-au încadrat în această măsură, motiv pentru care Băncile Centrale caută soluții și au început deja să identifice măsuri de sprijin pentru românii aflați în imposibilitate de rambursare a creditelor contractate.
Astfel a apărut, spre exemplu, programul “Vacanţă 3 rate” pentru 2.054 de cereri respinse din totalul de 4.155 de solicitări primite în 2021, de la Raiffeisen Bank.
Datele concrete de la cei mai puternici bancheri de pe piață
La Unicredit, aproximativ 80% dintre cererile depuse și procesate în cursul anului 2020 au fost aprobate. În același timp, numărului de noi solicitări înaintate către bancă, cererile depuse în ianuarie-februarie 2021 reprezintă doar 2% din totalul celor primite în 2020.
Situația din BCR, stă astfel: „Până la 31 decembrie 2020, aproximativ 92% dintre persoanele fizice au reluat plățile în mod natural, iar la nivel de companii 95% au reintrat în plată fără niciun fel de probleme” arată oficialii băncii. Aceştia precizează că, la 15 martie 2021, BCR a primit 2.081 solicitări de amânare primite de la persoane fizice, din care 1.998 implementate, şi 42 de la companii, din care 35 implementate”.
De asemenea, BRD Groupe Societe Generale a amânat ratele a aproximativ 2.400 de clienți persoane fizice, în baza H.G. nr. 270/2020 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 37/2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori. Numărul solicitărilor primite în această perioadă a fost de aproximativ 4.300.
Dintre cererile aprobate, doar 9% s-au orientat către perioada maximă, de 9 luni. Aproximativ 80% dintre clienții cu solicitări aprobate în anul 2021 au recurs la soluția amânării și în anul 2020”, arată instituţia de credit într-un comunicat de presă.
La ING Bank, clienții sunt încurajați să solicite ajutor, chiar dacă nu s-au încadrat în măsura amânării ratelor
În cazul ING Bank, “de la reluarea amânării ratelor în ianuarie și până la expirarea termenului de 15 martie 2021, ING Bank România a primit 1.541 de solicitări din partea clienților persoane fizice, dintre care 1.217 au fost aprobate.
Clienții care nu au fost eligibili sau care au reluat plățile și în continuare se confruntă cu dificultăți sunt încurajați să se prezinte într-un ING Office pentru a completa un formular de cerere de restructurare, respectiv să solicite consilierea agenților noștri la numărul 031 406 2464”, spun reprezentanţii ING Bank.